« 英語学習法(30) | Main | 英語の語彙:雑談(43) »

チャールズ・ディケンズの語彙(22)

An伯母 of 私の父の、 従って a大伯母 of 私の、 of whom I shall 持つ more to 物語る やがて ( b- and b-)、 was the主要な重鎮 of 我々の家族

An aunt of my father's, and cosequently a great-aunt of mine, of whom I shall have more to relate by and by, was the principal magnate of our family.

私の父の伯母、つまり私の大伯母 ( この人についてはあとでもっと書くことになるが ) は、我々家族の重鎮だった。

2重所有格  an aunt of my father's   a great-aunt of mine に関して、 『表現のための 実践ロイヤル英文法 』 に次の説明がある。

----------------

a friend of my father's

my father's friend と言えば、 「特定の友人」 を指す。 one of my father's friends と言えば、 父の 「複数の友人の1人」 を指す。 この場合は、父の友人は他にもいることが示されている。 a friend of my father's は、同じような意味だが、 厳密に言えば他にも友人かいるかどうかは不明で、ただ漠然と父の友人である1人を示すだけである。

-----------------

なお、同書には、次の記述 ( ただし、要旨のみ) もある。

a picture of my mother  = 私の母を描いた絵
a picture of my mother's = 私の母が持っている (1枚の) 絵
a picture by my mother  = 私の母が描いた絵

|

« 英語学習法(30) | Main | 英語の語彙:雑談(43) »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/47849/14071006

Listed below are links to weblogs that reference チャールズ・ディケンズの語彙(22) :

« 英語学習法(30) | Main | 英語の語彙:雑談(43) »